Whispering Colours

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reviews

 

whispering colours - the mystery of pain

 

rahen and rainer horneck have already presented themselves as interesting newcomers in the german wave scene with their debut album gloomy memories. the new album the mystery of  pain posseses the same intoxicating quality of the debut, on the one side, mystifyine with wonderful melancholic compositions, but nevertheless makes a dynamic impression in the end, reminding us of bands like the cain principle or wolfsheim solely through their melodies. It is without a doubt the mellow sounds which are predominant,

it is obvious that one regains strength in moments of tranquility the same kind of strength present in every song expressed through virtuous mastering of various musical instruments as well as electronically produced

sounds.

 

dirk hoffmann - zillo

 

 

 

in the mystery of pain the group celebrates a sombreness which almost adopts claustrophobic character. music

for autumn, melodic, classically arranged and extremely slow. however, this is not gothic music. even

non-goths will enjoy the music. the singer reminds of the early david bowie. the music could also function as a soundtrack (echoes of philip glass). varied melancholy with a singer who does not cry to himself, but rather posseses the ability to express emotion. moreover, the band members are talented songwriters. the beautiful song hand in hand is proof of this fact. altthough a faster sequence is used in ashes to ashes, a slow motion song is still the result through the melody arrangement and the singing. therefore, the album is quite unique.

 

norbert sonderfeld - journal frankfurt

 

 

 

In the case of whispering colours, the duo Rahen and Rainer Horneck are both preoccupied and amazed with mellow organic string arrangements and remarkable musical landscapes in the style of earlier 4AD productions and the soft clan of xymox songs. like silence gift the music research act is also successful at building a very intimate atmosphere through a powerful voice. through extensive minimalism of the percussion elements, the music of whispering colours is rather suitable for those dreamy moments alone. the mystery of pain does not include any potential clubhits, but this is not a major tragedy in their case, because highlights like ashes to ashes still retain their value nevertheless. elements of dance music would only destroy the slightly bulky and subtle unity of their second work anyway which does not fit specifically into one type of genre.

 

timo hoffman - zillo

 

 

 

hovering in airless space, discerning the meanings of ancient cultures and sensing the shimmering of inner thoughts that are reflected in a diamond crystal, whispering colours accompanies the listener through daydreams and lonerig of the night with its corcealed and even contradictory qualities. the stylistic device of the modern pop age moulded or influenced  from groups like japan, disolve with middle aged ideas and leave room for oriental fairy tale worlds which involve more than a fact of truth. perhaps it is occassionally a seemingly sacred facet of  the nineties dark wave pop, but perhaps it is even more, an album, that with its magical voices and playful elements will be able to enthuse an audience even many years afterwords.

 

sven freuen - zillo

 

Album: Whispering Colours „The mystery of pain“

 

Bereits mit ihrem Debütalbum „Gloomy memories“ haben sich Ralf Henrich und Rainer Horneck als eine der interessantesten Newcomer im deutschen Wave-Bereich präsentiert. Das neue Album „The mystery of pain“ folgt der berauschenden Qualität des Debüts und verzaubert erneut mit melancholisch angehauchten, wunderschönen Kompositionen, die einerseits in der Tradition von Musikern wie David Sylvian stehen, aber letztlich doch dynamischer wirken und in ihrer Melodiösität durchaus an verwandte Bands wie

The Cain Principle oder Wolfsheim erinnern. Doch die ruhigen Klänge dominieren eindeutig und bekanntlich liegt in der Ruhe die Kraft, die in jedem Stück durch virtuosen Umgang mit verschiedenen Instrumenten und der Elektronik zur Geltung kommt.

 

Dirk Hoffmann - Zillo

 

 

Auf „The mystery of pain“ zelebriert die Gruppe eine Düsternis, die fast klaustrophobische Züge annimmt. Herbstmusik, melodisch, klassisch angehaucht und sehr langsam. Denoch keine Gruftmusik. Auch Nicht-Schwarzkittel können mit dieser Musik etwas anfangen. Der Sänger erinnert oft an den frühen Bowie, die Musik könnte auch als Soundtrack funktionieren (Anklänge an Philip Glass). Abwechslungsreiche Melancholie, mit einem Sänger, der nicht nur vor sich hinheult, sondern durchaus Emotionen rüberbringen kann. Zudem weiß die Band, wie man Songs schreibt. „Hand in Hand“ ist einfach ein wunderschönes Lied. Selbst wenn wie bei „Ashes to Ashes“ ein sehr schneller Sequencer eingesetzt wird, kommt dennoch durch Melodieführung und Gesang ein Slow-Motion-Song heraus. 

Also etwas ganz besonderes.

 

Norbert Sonderfeld – Frankfurt Journal

 

 

Im Falle der Whispering Colours sind es eher organische, warme Streicher- und Flächenarrangements im Stile früher 4 AD-Produktionen und der ruhigen Clan of Xymox-Songs, mit denen das Duo um Ralf Henrich und Rainer Horneck begeistert. Ähnlich wie Silence Gift gelingt es auch dem Music Research-Act, durch eine eindringliche Stimme eine sehr intime, hintergründige Atmosphäre aufzubauen. Durch die weitgehende Minimalisierung der Percussionelemente eignet sich die Musik der Whispering Colours jedoch eher für verträumte Momente in den heimischen Wänden. Wenn „The mystery of pain“ auch keine

potentiellen Clubhits enthält ,ist dies in ihrem Fall auch kaum weiter tragisch, denn Höhepunkte wie Ashes to Ashes besitzt ihr Werk trotzdem, und Dance-Anleihen würden die sphärisch-subtile Einheit ihres Zweitlings ohnehin nur ruinieren.

 

Timo Hoffmann - Zillo